NLP مخفف سه کلمه  

Neuro  Linguistic  Programming 

به معنای برنامه ریزی ذهن و کلام می باشد که توسط دو دانشمند بنامهای ریچارد بندلر ریاضیدان و جان گریندر زبان شناس در دانشگاه سانتاکروز آمریکا بنیان گذاری شده است.


پیدایش ان ال پی

دراوایل دهه ی هفتاد میلادی این دو نفر به دنبال پاسخ این سوال بودند که: چرابعضی از افراد درانجام کارها همیشه موفق هستند و بقیه ی افراد نمی توانند به اندازه ی آن ها موفق باشند و دراین زمینه تحقیقات جامعی را شروع کردند و به نتایجی رسیدند و علمی بنام ان ال پی راپایه گذاری کردند که توسط آن می توان به انسان های معمولی کمک کردتا به همان نتایجی برسند که انسان های موفق رسیده اند.


الگوهای ان ال پی

این دو دانشمند روی سه تن از بزرگان روان درمانی جهان یعنی میلتون اریکسون متخصص در هیپنوتیزم درمانی، ویرجینیا ساتیرمتخصص درخانواده درمانی و فریتس پرلز متخصص در گشتالت تراپی تحقیق کردند و الگو های درمانی آن ها را کشف کردند. این دو دانشمند یافته های خود را در کتابی به نام ساختار جادو منتشر ساختند.


بعدازآن بندلروگریندر به آموزش این علم اقدام کردند و به دلیل موثربودن فوق العاده ی ان ال پی، این علم با سرعت بسیار زیادی در آمریکا و بعد ازآن در سراسر جهان گسترش یافت.


درحال حاضر میلیون ها نفر در سراسر جهان علاقه شدیدی به علم ان ال پی دارند و اقدام به فراگیری آن می کنند و همه روزه تعداد این افراد بیشتر می شود.

ان ال پی دارای سه مکتب است


مکتب آکادمیک

مکتب هیجانی

مکتب درمانی


مکتب آکادمیک: درمکتب آکادمیک رفتار پیچیده انسان ها با استفاده از روش الگو برداری مطالعه می شود که در واقع پیش نیاز سایر مکاتب ان ال پی می باشد.

مکتب هیجانی: دراین مکتب که توسط مربیان موفقیت درکشور ما نیز ترویج یافته است به لحاظ انگیزشی به ارائه سخنرانی می پردازد.

مکتب درمانی: درابتدا این مکتب مختص روان پزشکان و روان کاوان بود که بعد از مدتی (اوایل دهه ۸۰) توسط زبانشناسان و مربیان ان ال پی گسترش یافت.


NLP